Wednesday, June 10, 2009

Generasi yang Hilang..

dear naufal,
dari 5 Jun 2009 sehingga 10 Jun kita sekeluarg balik ke rumah tok dan tok wan di batu Kawan Penang. memang susah ayah dan ibu nak dapat cuti panjang. tapi sesekali bila ada masa terluang kamai akan pulang ke kampung belah ibu di Penang.

tapi sebelum itu pada hari Sabtu kita singgah di kenduri saudara di Air Tin, Kg gajah, Perak untuk menghadiri kenduri khawin sepupu ayah, anak kepada abang datuk kau, Omar bin Kassim..

Datuk naufal dari belah ayah, Omar bin Kassim ada 4 adik beradik. Kesemua adik beradik lelakinya dinamakan sempena nama para Sahabat iaitu Othman(yang pertama) yang kedua perempuan (ayah pun tak ingat nama dia hehe) yang ketiga adalah datuk kau yang telah meninggal dunia lama sebelum kau dilahirkan. dan yang ketiga adalah Ali atau lebih dikenali sebagai Che Tayid sahaja.
Dari keempat2 adik beradik ini, 3 telah meninggal dunia dan yang masih hidup ialah Che Tayid.

Othman Kassim meninggal dunia sebab sakit jantung. meninggal secara tiba-tiba didalam kereta.

Omar bin Kassim meninggal dunia pada 13 Mac 2003 kerana kencing manis.

Yang perempuan pun rasanya meninggal sebab jantung.

Che Tayid pun mengalami masalah kesihatan akibat kencing manis. Ibu jari kakinya dipotong dan dia berjalan menggunakan tongkat. Dia sekarang menetap di Kampung Melayu Subang.

jadi adalah penting untuk keluarga kita hadir ke majlis perkhawinan ini.
Che taid dan datuk kau sebenarnya adalah orang yang pentingkan menjaga silalturrahim antara saudara.
Ayah sendiri sekarang tak kenal mana satu saudara dan mana satu orang luar, apatah lagi kau nanti bila besar.. Sebaliknya ayah lebih rapat dengan kawan2 diluar dari rapat dengan saudara sendiri.

jadi adalah penting untuk kau kenal asal usul kau Naufal. Ini antara sebab utama blog ini dibuat untuk kau.

Mungkin di satu kenduri kawin yang lain kita akan bertemu semula dengan saudara keluarga yang terdekat . Dan ketika itu diharap kau sudah cukup besar untuk kenal siapa mereka. Jangan nanti berlaga bahu ditepi jalan tak kenal susur galur sendiri.

1 comment:

Idmalina Mohamad Ideris said...

ya...betul kata ayah tu naufal...sgt penting untuk kita tahu dan kenal saudara mara kita...
kalau ayah ajak g kenduri kawin,jgn malu2..pegi aje...sbab dgn majlis2 mcm ni la kita dpt jumpa sdara2 kita...