Sunday, June 14, 2009

Kehidupan satu Pengajaran.....


Dear Naufal,

Hari ni 15 Jun 2009.

Kau masih lagi merangkak. tapi kau semakin laju. kadang-kadang waktu pagi seawal pukul 2 pagi kau bangun dari tidur dan terus mahu merangkak kedapur. Dan pantang lepa sikit kau nak mengambil semua barang yang boleh kau capai. Dan semua benda yang kau capai, kau nak masuk ke mulut. Kau memang aktif budaknya. nak menjaga kau perlukan komitment dan pantauan 24 jam hehe. Kadang-kadang kami juga berjenaka mengatakan yang rumah ini harus dibuat pagar bagi mengelakkan kau merangkak jauh.

I must say kau adalah budak yang aktif dan cergas.

Kemana saja kau pergi kau akan mengimpresskan orang dengan keboleh kau mengangkat kepala bila terbaring. Dan kalaulah ayah bagitahu mereka kau sudahpun mampu mengangkat kepala sejak berumur 3 bulan agi sudah tentu mereka akan lebih impress. Dan so far itulah kekuatan kau (selain dari kebolehan kau terpaku menonton TV)

Dan itu membuatkan ayah bangga dan...... juga risau dalam masa yang sama.

Bangga...... kerana ayah sendiri bukanlah dilahirkan sebagai lelaki tough. Yeah ayah bukan kuat orangnya. walaupun ketika kecil ayah pernah juga bergasak dan lincah, tetapi sebenarnya ayah bukanlah dari golongan yang keras. bantuan kau bila dah besar nanti sangat2 diperlukan dirumah. Tambah-tambahan ayah semakin tua dan mulai sakit dada dan sebagainya.


Risau.....ayah juga risau kalau nanti kerana kekuatan fizikal kau itu maka orang berebut2 nak buli kau, cari pasal dengan kau dan sebagainya bila kau dah besar nanti. Ayah tahu, ayah pernah mengalaminya. Sudah tentu ayah takkan kau membesar sebagai tough guy, kaki buli dan lain-lain. Ingat Naufal, prinsip kita....Biar orang sakiti kita tetapi jangan sekali-kali kita membalas dendam kepada. kerana prinsip sebegitulah ayah boleh 'hidup' sampai sekarang ini.walaupun....well ada masanya ayah juga kadang-kadang rasa nak tembak je dengan senapang gajah orang yang membuat taik dengan kita....tapi kita tahan sajalah perasan marah itu.

Ada unsur-unsur panas baran dalam diri kau ayah mulai nampak sedikit demi sedikit. Well,..sebenarnya sikap itu kau warisi dari ayah. masa kecik ayah memang cepat angin. tapi sekarang, ayah sudah mampu untuk mengawal perasaan marah itu. Ayah akan ajar nanti bagaimana nak kawal perasaan itu. Kalau kau berjaya mengawal perasaan marah, dendam, benci itu, kau sudahpun boleh dikira 'berjaya' sebagai manusia.

Sementara waktu, kau boleh jadi seperti yang kau mahu. yang penting kau harus belajar dari sehari kesehari bagaimana untuk menjadi manusia yang baik, yang berperanan dalam masyarakat. Dan mungkin dalam proses itu kau akan berperang dengan diri sendiri. tapi tak mengapa, kerana ingat ini Naufal, manusia, walaupun setua atau sematang mana pun mereka, peperangan mereka dengan konflik diri sendiri tidak akan berkahir sehinggalah keakhir hayat mereka.

3 comments:

Idmalina Mohamad Ideris said...

Selamat hari bapa buat cik saad...u are the mosy lovey-dovey fathers in the world...
dan dgn blog ni cik saad mengajar saya bertapa penting utk mghargai hidup ini..thanks a lots!

saat omar said...

selamat hari bapa to u too Idmalina...im not yet consider myself as the most loving father...too early but then , every parents love their children.

Idmalina Mohamad Ideris said...

selamat hari bapa utk saya?heheh....